دومین مجمع تخصصی مدیران تحقیق و توسعه

پیام دبیر علمی

جهان امروز، دنیای سرعت و تغییرات آنی و پیچیده همراه با نوآوری­های فراگیر، اثربخش و تحول آفرین است. تحقیق و توسعه در ایران امروز می­بایست با تغییرات جهانی همراه و نیازهای بازار و مشتریان 1400 را پاسخگو باشد. بر این اساس برون­گرایی تحقیق و توسعه سازمان­ها در بهره ­گیری از اختراعات، استارتاپ­ها، نوآوری باز و اکوسیستم­های نوآوری ضروری است. اجتناب ناپذیر که در رویداد امسال به آن خواهیم پرداخت.

جشنواره تخصصی مدیران تحقیق و توسعه

در دنیای حاضر کشورهایی در زمره کشورهای توسعه یافته محسوب می شوند که از سطح بالای علم و تکنولوژی برخوردار باشند، از این رو بسیاری از محصولات، روشها، ابزارها و تکنولوژی‌های پیشرفته ناشی از توسعه و پیشرفت این کشورها در عرصه علم و تکنولوژی است و طبق مطالعاتی که اقتصاددانان بر روی کشورهای پیشرفته انجام داده‌اند مشخص شده است که نرخ بالای رشد در این کشورها در اثر کاربرد وسیع بسیاری از نوآوری‌های تکنولوژیکی صورت گرفته است و این ارتقا زمانی رخ می‌دهد که سطح فناوری بنگاه‌های صنعتی ارتقاء یابد و بدون شک باید منشاء این رشد را در واحدهای تحقیق و توسعه جستجو کرد، لذا سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه می تواند نقش به سزایی در موفقیت بنگاه‌ها و رشد اقتصادی و علمی در کشور داشته باشد.
برای آنکه سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه موجب رشد بنگاه ها بشود، باید سیستمی مدون برای مدیریت فعالیتهای تحقیق و توسعه وجود داشته باشد. این سیستم با برنامه‌ریزی و سازماندهی فعالیت‌های تحقیقاتی، موجب خواهد شد علاوه بر آنکه سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه دارای بازده مطلوب باشد، مقدمات افزایش رشد آینده بنگاه نیز فراهم گردد، بر همین اساس، لازم است که کوشش های زیادی برای تشویق تحقیق و توسعه در همه بخش‌ها به ویژه در بخش صنعت که بیشترین سهم را در توسعه اقتصادی دارد، صورت گیرد و یکی از راههایی که برای نیل به این هدف وجود دارد، برگزاری جشنواره‌های تحقیق و توسعه است.
برگزاری جشنواره تحقیق و توسعه، علاوه بر تشویق واحدهای مذکور، باعث بازنگری در نحوه برنامه‌ریزی، سیستم‌ سازی و سازماندهی واحدهای R&D و همچنین خود ارزیابی و در نتیجه رشد سطح فناوری در بنگاههای صنعتی و کشور خواهد شد.
جشنواره اهدای لوح و تندیس به مدیران نمونه واحدهای تحقیق و توسعه کشور که همزمان با دومین مجمع مدیران تحقیق، توسعه و فناوری کشور در 12 و13 بهمن‌ماه سال 1400 برگزار می‌گردد، با هدف ارج نهادن به فعالیت‌های پژوهشی و تلاش پژوهشگران در صنایع مختلف، از سوی آکادمی نوپژوهان و با همکاری هلدینگ توسعه مدیریت و آکادمی‌های همکار و با حمایت معنوی وزارت‌خانه‌های بزرگ کشور برگزار خواهد شد و طی آن لوح و تندیس به بهترین‌های واحدهای مذکور، اهداء خواهد شد.